BLAUW TEGEN ROZE - Reisverslag uit Vientiane, Laos van brankoloes - WaarBenJij.nu BLAUW TEGEN ROZE - Reisverslag uit Vientiane, Laos van brankoloes - WaarBenJij.nu

BLAUW TEGEN ROZE

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

03 Januari 2006 | Laos, Vientiane

VIENTIANE, 2 JAN. In de verte klinkt een snerpend fluitje. He! Ik steek de weg over, ontwijkt handig - al zeg ik het zelf - een paar snelheidsduivels op scooters (waar zijn hier de flitscamera's?) en ga rechtsaf, een zandpad in. Voor me ligt het Stade National van Vientiane. Naast de poort probeert een man op de barbecue zijn satestokjes warm te krijgen, dat lukt aardig want de vlammen slaan uit het vlees... De bewaker is op een stoel in slaap gevallen.

Op het binnenplein staat een Abe Lenstra-achtig standbeeld in een fontein. Ik krijg bijna een jeu de boulesbal van een paar kilo tegen mijn hoofd, omdat twee mannen achter een struik fanatiek bezig zijn en daarbij vanalles raken behalve de but.

Maar op het verdorde veld, onder een felle maar langzaam zakkende middagzon, wordt gevoetbald! Blauw tegen roze. Een dikbuikige speler van de blauwen benut een penalty. Het gejuich klinkt hol in het met dertig toeschouwers gevulde krakkemikkige stadionnetje. Bij het roze team speelt nummer 99 samen met 55 op het middenveld, nummer 77 zit lachend op de reservebank. Amateurpotje, dunkt me zo. Al heb ik net wel een busje van de Lao Football Federation op het plein zien staan. Niemand kan me vertellen wie hier tegen wie speelt. Er zal dus ook wel niemand zijn die me kan uitleggen waarom er elf mannen in roze shirts ronddraven... Het schijnt te gaan om een wedstrijd tussen een Thais team en een ploeg uit Laos.

Voetbal in Laos. Moet plots denken aan die prachtige documentaire die Johan Kramer maakte in 2002: The Other Final. Over een bijzondere wedstrijd tussen de nummer 202 en 203 van de toenmalige FIFA-wereldranglijst, Bhutan en het eiland Monserrat. Tijdens het wereldkampioenschap voetbal in Japan en Zuid-Korea troffen de twee 'slechtste' landen ter wereld elkaar in een omgeving en entourage die misschien nog wel mooier was dan een kolkend stadion op een prestigieus toernooi.

Dit is anders, natuurlijk. Maar toch. Voetbal in Laos, een land met nog geen 6 miljoen inwoners. Al dertig jaar communistisch bovendien. Volgens de meest recente wereldranglijst kunnen ze in 169 landen beter voetballen dan hier. Laos is net ietsje sterker dan de Britse Maagdeneilanden en de Dominicaanse Republiek. Hun laatse wedstrijd was Vietnam-uit, altijd lastig. Dat bleek ook, op 15 december 2005: 3-0 verlies.

Ach, wat maakt het uit? Voetbal in de kantlijn van het bestaan, zoals hier in het nationale stadion, te Vientiane. Dat door geld en vips bedorven spel kennen ze alleen via de televisie. Gelukkig maar. Als ik wegloop, slaapt de bewaker niet alleen, hij snurkt als een bezetene en in mijn gedachten klinkt de melodie van 'Koning Voetbal'. (BE)

  • 03 Januari 2006 - 13:12

    Da Kantonie:

    Ik blijf erbij 'mooi roze(of rose) is niet lelijk'. Ik wil graag fotoos van de drie vuurpijlen die van de 31e op de 1e richting "d'n himmel/hiemel" gegaan zijn. Mmmm, Beppie Kraft on my mind. Take care, daaro, leuk om zo op de hoogte te blijven! Knuffel vanuit Tilbotown

  • 03 Januari 2006 - 15:31

    Ton:

    Wandelende encyclopedie!

  • 04 Januari 2006 - 09:37

    Floor:

    Gelukkig maar dat ze in heel Azië bezeten zijn van Engels voetbal, zodat je regelmatig via de tv ook mooigekleurde voetbalshirtjes (en goede wedstrijden!) kunt bewonderen... Als 't goed is zijn jullie nu in Hanoi; fascinerend he?! Ik zit weer in Nederland (zucht)...
    Veel liefs!

  • 04 Januari 2006 - 13:52

    Anke:

    Leuk, Hugo Boos. In Bangkok kocht Stijn bíjna een broek van Desire Industry (Diesel dus). Het merkje was zo goed nagemaakt dat het nauwelijks opviel. Verder tegengekomen: Moneken (i.p.v. Heineken) en merken waarbij gemakshalve ook schriftelijk al de r door de l vervangen was.

  • 05 Januari 2006 - 08:47

    Bart:

    Branco, ik mis je 's morgens bij het ontbijt (je teksten) maar de verhalen die ik zojuist heb gelezen zijn prachtig. Blijf zo doorgaan en geniet, ook in 2006!!

  • 05 Januari 2006 - 13:06

    FLO&ROGIER:

    Waar zijn de foto's met onze t-shirts?

    Verder ziet het eruit alsof het goed gaat!

    Kusjes!

  • 05 Januari 2006 - 14:16

    Kiki:

    Hey leef luij,

    Ut kin nog sjus: de beste winse veur 2006. Leuke foto's en schitterende verhaole! Amuseert uuch!
    Dikke poen

  • 06 Januari 2006 - 08:25

    Marcel:

    Heej weer un berich oet Venlo/Ehv. Sjieke foto's op de site, en de tekste meuge d'r auk zien. Terwiel ik heej op kantoer begin aan miene derde döbbele espresso, wins ik och nog vueel plezeer. Of, wie ze in Parkstad zegge: 'Spass'.
    P.S.: Loes, volgende kier schrief ik weer in ut Nederlands :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 85
Totaal aantal bezoekers 20495

Voorgaande reizen:

09 December 2005 - 08 April 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: