WAT (?!) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van brankoloes - WaarBenJij.nu WAT (?!) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van brankoloes - WaarBenJij.nu

WAT (?!)

Door: Webmaster

16 December 2005 | Thailand, Chiang Mai

SUKHOTHAI/PHITSANULOK, 15 DEC. Een 'Wat' (spreek uit: wat. Inderdaad, niet verrassend...) is een tempel, vaak een hele grote, want aan kleintjes doen ze hier niet. Je kent misschien Angkor Wat in Cambodja, het grootste religieuze gebouw ter wereld. Ik zeg dit wel, maar weet het eigenlijk (nog) niet.

Deze kennis komt uit de Lonely Planet. Toch even uitleggen: de LP of Lo-P is voor reizigers wat de koran is voor moslims en de bijbel voor katholieken. Alles wat zich backpacker (bah, vreselijk woord!) noemt, sjouwt dat vaak vuistdikke ding mee in de toch al overvolle rugzak.

De Lonely Planet belooft je de meest prachtige plekjes van deze wereld. Nog nauwelijks ontdekte stranden, hippe kroegen, alternatieve maar sfeervolle hotelletjes en onuitspreekbare dorpjes in bergketens waar 's nachts de sterrenhemel op z'n allermooist is. Maar als je er eenmaal bent (de Lo-P vertelt je hoe je er moet komen, dus wij weten hoe we in februari bij Angkor Wat moeten komen), dan ben je uiteraard nooit alleen. Iedereen volgt immers het spoor dat duizenden al hebben gevolgd en nog eens duizenden reizigers zullen gaan volgen.

Maar goed. de Lonely Planet is een handig boek. Niet vies van een woordgrapje hier en daar. In het hoofdstukje 'what's a wat' leggen ze uit wat wij waar vandaag, hier in het historical park van de stad Sukhothai, kunnen zien.

Heerlijke inkopper natuurlijk. Van het niveau "He, WAT zeg je?" en "In Laos, Cambodja en Thailand liggen een stuk of WAT van deze tempels" of "Ik raak ietWAT gedesorienteerd in deze wat" alsook "Goh, veel tempels, had ook wel WAT minder gemogen".

Dat werk dus. Op de fiets onder de loden zon vuren we het ene woordgrapje na het andere op elkaar af. Bizar eigenlijk. Op een modern vormgegeven oude omafiets door een stuk landgoed dat ooit, een jaar of 800 geleden, de eerste hoofdstad van het koninkrijk Thailand was en nu in een straal van vijf kilometer nog 91 min of meer goed geconserveerde wat's herbergt. UNESCO-materiaal bovendien.

En het mooie is: de eetkraampjes zijn nooit ver weg. Na ruim drie uur gaan we terug zoals we zijn gekomen. Met de lokale bus, uiteraard inclusief tv, die - gelukkig - niet aan staat (op weg van Bangkok naar Phitsanulok, woensdag, stond de volumeknop op 10 en werden we achtereenvolgens getrakteerd op karaoke, een travestietenshow en een film met vechtjas Jet Li).

Phitsanulok (350 kilometer ten noorden van Bangkok, vandaaruit is het twee uur met de bus naar Sukhothai) is leuker dan Sukhothai dat behalve het historical park weinig te bieden heeft, zegt de Lo-P. Dat klopt. Bovendien, met het aantal Westerse toeristen valt het reuze mee. Morgen (vrijdag) met de trein naar Chiang Mai in het bergachtige Noorden. Aantal Wat's daar: meer dan 300. (BE/LO)

• 16 December 2005 - 17:07

Hans En Mariette:

Prettig met de landkaart meteen naast je op de monitor. Het lijkt me dat de trein wel wat mooier gaat worden dan die bus....
    Liefs van ons

• 17 December 2005 - 12:06

Hans Squashmaat:

Wat bedoel je nou eigenlijk!

• 18 December 2005 - 09:57

Floor:

Ach, een watje hier en een watje daar kan nooit kwaad... Zo te zien is het in Thailand nog mooi weer, hier in het midden/noorden van Vietnam is het winter. Erg grappig om te zien dat de mensen hier -inclusief rijsthoedjes- met 20 graden mutsen op hebben en handschoenen dragen...

Liefs!

• 18 December 2005 - 10:30

Thea:

Hoi loes en Branko,
    Hoe is ie lekker ritje gemaakt op de olifant, niet ervanaf getuimeld?
    Hier is het lekker koud met 'n zonnetje en glad
    en het krantje iedere dag is heerlijk groetjes en liefs Thea

• 18 December 2005 - 17:48

Agnes En De Rest:

Hoi Loes en Branco,
    Ja, wij zijn ook van de partij om jullie op de voet te volgen.
    Hartstikke leuk!
    Enne hoeveel Wat's al gezien in Chiang Mai??
    Groetjes,

• 19 December 2005 - 15:20

Ton:

Ha Tarzan en Jane,

Jullie doen allemaal dingen die ik in mijn jonge jaren ook allemaal had willen doen en als jullie over een tijdje ook nog een foto opsturen, zittend bij een tijger (mijn lievelingsdier) dan val ik helmaal flauw! Het grote nadeel van jullie jaloersmakende verhalen is dat ik toch steeds meer aan het denken ben om b.v over twee maanden bij jullie op de "stoep" te staan. Natuurlijk niet te snel anders is het zo van daar heb je hem ook weer, maar over een aantal maanden dan is het zo dat jullie een beetje heimwee krijgen en blij zijn met een bekend gezicht! (schrik maar niet, is maar fantasie).

• 20 December 2005 - 08:21

Janneke:

Wat maken jullie leuke dingen mee. Het is zo leuk om wat van jullie ervaringen te mogen lezen. Het leest lekker weg en zo zijn jullie toch niet zo heel ver weg. Lekker genieten!!!

• 20 December 2005 - 09:48

Ma:

Ik hou die Ton nog wel even thuis. Dus geniet nog maar met jullie twee.

• 20 December 2005 - 19:38

Berrie:

Hopelijk zien jullie ook echte tijgers enzo.
    Wij hebben vorige week echte leeuwen in het circus gezien en ook kamelen, maar die wonen daar niet.
    Nog bedankt he!
    Groetjes en veel plezier

• 23 December 2005 - 08:00

Rick En Kim:

Uitgestrekt, heuvelachtig, groen en een boompje rechts van de foto dat iets weg heeft van roze. Wat een prachtig landschap daar en die Wat's zijn al helemaal zo speciaal al zou ik deze "architect" niet voor mijn eigen huis vragen ;)
    ik ben benieuwd trouwens wanneer je een film tegen komt van Jackie Chan :P

Groetjes xxx